M
E
N
U
Pelaajapolku

Valmentajana

- opettaa, johtaa ja toimii järjestelmällisesti

Juniorivalmennus

  1. Osaa innostaa pelien ja leikkien avulla lapsia pesäpallon pariin.
  2. Suunnittelee ja toteuttaa monipuolisia harjoituksia, jotka huomioivat lapsen itseluottamuksen kehittymisen.
  3. Ymmärtää onnistumisen merkityksen tärkeyden lajirakkauden syntymisessä.
  4. Osaa opettaa lajin perustaitoja sekä luoda toimivia oppimisympäristöjä niiden harjoittelemiseen.

Ohjeita pesäpalloharjoitusten toteuttamiseen:             

  • Päätä tavoite / tavoitteet.
    • muista monipuolisuus, mutta painota tiettyä taitoa / harjoitus
    • tee kirjallinen suunnitelma
  • Aseta tavoite toistomäärälle.
    • Esim. kiinniottaminen 100/kertaa / lapsi /harjoitus
    • Muista, että taitojen oppimisen edellytys on toistojen tekeminen
    • Anna tehtäviä omatoimiseen harjoitteluun
  • Valitse toimivat harjoitusmuodot toistomäärän saavuttamiseksi.
    • käytä paritehtäviä, joissa molemmilla koko ajan tekemistä
    • muodosta pienryhmiä harjoitteissa ja peleissä taitotason
      mukaisesti
  • Huomioi lapsi.
    • seuraa yksittäisen lapsen tekemistä ja erityisesti niiden, jotka eivät ole ryhmän vahvimpia
    • kannusta jokaista lasta myönteisesti
    • muokkaa harjoitteita ja pelejä lasten ajatusten perusteella
  • Arvioi säännöllisesti, miten onnistuit.
    • kehittele mittareita toistomäärien seuraamiseen harjoituksen aikana
    • arvioi pelitapahtumien perusteella lasten laji- peli- ja joukkuetaitojen kehittymistä
    • toteuta harjoitteita, missä onnistuminen näkyy niin lapselle kuin aikuiselle!
  1. Nauttii peleistä ja osaa iloita onnistumisista.
  2. Osaa opettaa lapsilähtöisesti pelitaitoja ja perustella ratkaisuja tulevaisuutta ajatellen.
  3. Osaa antaa lapsille mielekkäitä kotitehtäviä taidon harjoittelemiseen tai pesäpallopelien katsomiseen liittyen siten, että lapsi:
  • harjoittelee innokkaasti myös vapaa-ajalla
  • käy säännöllisesti harjoituksissa
  • kertoo omista kokemuksistani oma-aloitteisesti
  • osallistuu touhuamiseen
    • ehdotan minun suosikkileikkejä, - harjoitteita tai - pelejä
    • olen vapaaehtoinen pieniin näyttötehtäviin
    • touhuan ohjeiden mukaisesti
  • käy katsomassa pesispelejä

Nuorisovalmennus

  1. Ymmärtää itseluottamuksen merkityksen lajirakkauden kehittymisessä.
  2. Osaa opettaa laji- ja pelitaitoja sekä luoda toimivia oppimisympäristöjä niiden harjoittelemiseen.

Ohjeita pesäpalloharjoitusten toteuttamiseen:             

  • Päätä tavoite / tavoitteet.
    • muista monipuolisuus, mutta painota tiettyä taitoa / harjoitus
    • tee kirjallinen suunnitelma
  • Aseta tavoite toistomäärälle.
    • Esim. kiinniottaminen 100/kertaa / lapsi /harjoitus
    • Muista, että taitojen oppimisen edellytys on toistojen tekeminen
    • Anna tehtäviä omatoimiseen harjoitteluun
  • Valitse toimivat harjoitusmuodot toistomäärän saavuttamiseksi.
    • käytä paritehtäviä, joissa molemmilla koko ajan tekemistä
    • muodosta pienryhmiä harjoitteissa ja peleissä taitotason mukaisesti
  • Huomioi lapsi.
    • seuraa yksittäisen lapsen tekemistä ja erityisesti niiden, jotka eivät ole ryhmän vahvimpia
    • kannusta jokaista lasta myönteisesti
    • muokkaa harjoitteita ja pelejä lasten ajatusten perusteella
  • Arvioi säännöllisesti, miten onnistuit.
    • kehittele mittareita toistomäärien seuraamiseen harjoituksen aikana
    • arvioi pelitapahtumien perusteella lasten laji- peli- ja joukkuetaitojen kehittymistä
    • toteuta harjoitteita, missä onnistuminen näkyy niin lapselle kuin aikuiselle!
  1. Ymmärtää, että pesis on peli. Täten painottaa kokonaisvaltaista yksilöllistä valmennusta osana joukkueen toimintaa.
  2. Osaa luoda positiivisen ja tekemistä arvostavan joukkueilmapiirin.
  3. Ymmärtää, millainen on intohimoinen urheilija ja hänen arvomaailma. Edistää toiminnallaan nuorten itsetuntemusta siten, että nuori:
  • harjoittelee säännöllisesti myös omatoimisesti
  • keskustelee lähiympäristöni ihmisten kanssa pesäpallon pelitaktiikasta
  • tutustuu pesisvalmennus.fi -sivuston avulla oma-aloitteisesti lajitekniikoihin
  • osallistuu pesäpallotoimintaan myös muissakin tehtävissä kuin pelaajana (esim. tuomari)
  • käy katsomassa pesispelejä
  1. Nauttii peleistä ja osaa iloita onnistumisista.
  2. Ohjaa pelaamisen lopettavia seuratoiminnan toisiin tehtäviin.